Hvad er en Repeater / Simplex Frekvens / DMR / D-STAR

Her ville der komme en lille forklaring på hvad en repeater og hvad er en Simplex frekvens til amatør radio brug 

I Aalborg har vi nogle forskellige repeater frekvenser til brug for amatørradio , og det må køres af alle typer amatørradio licens , og de mest brugte er vores Vhf og Uhf 

Vhf repeateren , står i Støvring ( lige syd for Aalborg ) , på en rimelig høj placering ud mod motorvej E45 , på frekvens 145.650 MHz åbnes med tone 1750 hz ( Der kommer en pling lyd ) , og når man så sender til repeateren er det på 145.050 MHz ( 0,600 MHz lavere) som er standard på vhf repeatere , en repeater forøger rækkevidden på sendevidden imellem amatørradio stationerne , så man kan tale sammen fra ca. Hjørring til Randers via Aalborgs repeater , i bil eller fra basestation.

( Det fungerer lidt ligesom med mobiltelefoner i dag ) 

 

Uhf repeateren , står i Aalborg City , og ligger også på et rimeligt højt på taget af en bygning i midtbyen , på frekvens 434,9625 MHz kan åbnes med tone 1750 hz , og med tonesq 94,8 hz ( tone 94,8 hz , er en tone der sendes med ud fra amatørradioen , når der tastes ind ) , hvis ikke tone 94,8 hz er lagt med ind , kan man ikke høre noget , og når den er åben på modtage frekvens 432,9625 MHz viser radio at der er signal ind ( 2,000 MHz lavere ) som er standard på uhf .

uhf repeateren er så god i Aalborg , at man sagtens kan benytte håndstationer med lav effekt i Aalborg , og den har noget bedre rækkevidde nord for Aalborg ca. Til Hjørring fra bil eller basestation , og når rimeligt sydpå ca. 30 km i rækkevidde.

simplex frekvenser : 

Er frekvenser fra station til station , enten bil , håndstation eller basestation 

‘eksempelvis benyttes dagligt : 145,300 , 145,450 , 145,500 , til lokal snak i Aalborg , da man ikke forstyrrer repeateren og har begrænset rækkevidde afhængig af hvor meget effekt man sender med 5-50 watt ca. 5-30 km i rækkevidde afhængig af vejrforholdende. 

Base antenner eksempelvis hos en radioamatør

Mobilmast , hvor der kan også sidde repeater antenner til amatørradio

DMR / D-Star

DMR radio 

Er en rimelig ny form for amatørradio der ligger på uhf amatør båndet , og bliver kørt digitalt , med et mix af frekvens og colorcode ( kaldet CC ) og kan køres af rimeligt billige “ kineser radioer “, så hver repeater har tildelt en frekvens og en CC , og så har hver radioamatør et ID nummer , så når man taster ind på eksempelvis sin håndstation , så “ ser “ repeateren CC nummer og i modtager stationen vises ID nummer på amatøren der sender , og når man så er regristreret i databasen så vises navnet også , og man sender fra station til nærmest repeater , og så kobler den sig sammen med eksempelvis alle DMR repeatere i Danmark eller hele verden , så man faktisk kan sidde i Aalborg og snakke med en i Frankrig , med et tydeligt klart signal .

ulemper , skal kodes jævnligt , for at opdatere databasen med Call id , og amatør id .

 

D-Star 

Hvirken næsten som DMR radio , også rimeligt nyt for radioamatører , men bruges kun af Icom radioer, og er en krypterings måde , som kun kan køres af produkter fra Icom og nogle hotspots.

Men kører også via en repeater ( kan opsættes via egen hotspot , der kører via internettet ) , der bruges også et Call id , som DMR ( samme id nummer i Danmark ) , men radioen kodes med CQ CQ CQ , og så de andre radioer ( med D-Star ) se , at nu er der kontakt , og på den måde kan man også snakke på tværs af Danmark og på tværs af verdenen , og kvaliteten på D-Star er noget bedre end på DMR , da radioerne ofte er noget bedre og dyrere kvalitet end de billige “ kineser radioer “ der kan køre DMR 

 

Både DMR og D-Star er et system som ligner noget det som politiet kører på “ SINE ” , da man kan snakke sammen i ring , enkelte , og i lukket kreds. 

TYT 380 DMR radio

Icom D-Star radio

D-Star opbygning Lidt lige som ( Sine ) Politi , Falck , beredskab

DMR opbygning via timeslots og kodning