VHF - UHF PÅ AMATØRRADIO BÅNDENE !!!

Hvad er fordelene ved vhf - uhf ????

Hvad er ulemperne ved vhf - uhf ????

Her kommer de simple forskelle , og en simpel forklaring , hvad der er bedst og dårligst , og hvorfor ?????

VHF/UHF Udbredelse på amatørradio båndende
Her kommer en lille og simpel forklaring på forskellen på vhf og uhf båndende , med sende og modtage forhold 👍😉

VHF FORDELE - ULEMPER !!!!!!

VHF PÅ AMATØRRADIO !!! 

Ved brug af vhf på amatørradio , på frekvenser fra 145.000 - 146.000 ca område !!! 

Der har vi den fordel , at vi har 2. Meter frekvens området på amatørradio båndet for os selv !!! 

Vi skal ikke dele med hverken taxa , maskinstationer , busselskaber eller andre i dette område.

Det er en af fordelene , og en anden fordel , er at med en rimelig simpel antenne ( Ground plane eller Yagi ) kan man komme rimeligt langt omkring , forudsat at din antenne sidder frit og rimeligt højt !!

( Tommelfinger regel 👍 ) Kan antenner “ se “ hinanden frit , kan man nå og sende til hinanden !!!!

En GRUOND PLANE ANTENNE , Sender i en rund ring ud i alle retning .

En YAGI UDA ANTENNE , Sender i en retning . 

Fordele med GRUOND PLAN : Du har en lodret antenne som med lidt plads kommer langt omkring , afhængig af modeltypen , optil ca. 100 km , under gode sende forhold , 200 - 300 km.

Fordele med YAGI UDA : Du har en antenne , der sender og modtager i en retning , og hvor der skal en rotor på , for at du kan dreje den rundt , i den retning , som sende/modtage stationen befinder sig . ( Lidt i samme princip som de gamle tv / fm radio antenne systemer )

Yagi antenne

Udstrålings signal af en GRUOND PLANE

Udstråling af en Yagi antenne

UHF - FORDELE OG ULEMPER !!!!!!

UHF AMATØR RADIO FREKVENSER , FORDELE - ULEMPER !!!!!

På UHF radioamatør båndet . 70.cm  430.000 - 435.000 MHz ca. Båndbredde.

Dette er et område vi “ DELER “ med bl.a : fjernbetjeninger , Regnmålere , ringklokker , portåbnere , bilalarmer , tempeturmålere , osv osv 

Dette kan give nogle problemer med at tage hensyn til hinanden.

Fordelen med UHF : Det rækker rigtig godt , på rimeligt kort afstand , hvis der er “ frit udsyn “ til enheden , eksempelvis en uhf amatørradio repeater inde i en by .

På 70. Cm radioamatør båndet , er der også god dækning , hvis man går rundt med en håndstation imellem bygninger , træer , og andre ting , som kan reflektere signalet , da det så på den måde , kan videresende signalet via at det reflekterer på bygninger og ruder.

Senderækkevidde på UHF : ca. 10 - 50 km , ved frit udsyn imellem stationerne afhængig af sendestyrken , og hvor højt og frit ens antemner er placeret.

Antenner til UHF : Man kan sagtens både bruge GROUND PLANE OG YAGI UDA ANTENNER beregnet og afstemt til UHF !!!!!

HUSK BLOT PÅ VED BRUG PÅ RADIOAMATØRRADIO BÅNDET PÅ UHF , KAN MAN IKKE BENYTTE TIDLIGERE TV / FM RADIO ANTENNER , UDEN DE ER AFSTEMT TIL RADIOAMATØR RADIO BRUG !!!!!

2.Meter båndplan tabel

2.Meter Lokal frekvenser

70.cm ( uhf ) frekvenser til radioamatør brug.